top of page

«Ζούμε Νέα Σμύρνη»: Συζήτηση με επιστήμονες & δημότες για το πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης

Η δημοτική παράταξη «Ζούμε Νέα Σμύρνη» κάλεσε επιστήμονες και δημότες να συζητήσουν πρακτικές λύσεις για το τεράστιο πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης.


«Ζούμε Νέα Σμύρνη» :Συζήτηση με επιστήμονες & δημότες για το πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης

Δεν πρέπει να έχει απομείνει περιοχή σε αστικό κέντρο της Ελλάδας που να μην αντιμετωπίζει πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης. Δεν πρέπει να υπάρχει οδηγός που να μην νιώθει σφίξιμο στο στήθος του πριν καν βάλει το κλειδί στη μηχανή του οχήματός του για την όποια μετακίνηση, αρχικά για την κίνηση που θα συναντήσει και μετά για τον εφιάλτη του πάρκινγκ. 


Το βασικό πρόβλημα είναι πως οι υποδομές είναι οι ίδιες επί τουλάχιστον μια 30ετία, διάστημα στο οποίο αυξάνονται διαρκώς οι κάτοικοι. 


Σε αντιδιαστολή, ελάχιστοι είναι οι Δήμοι που προσπαθούν να δώσουν λύσεις. Μια τέτοια περίπτωση φάνηκε να είναι η Νέα Σμύρνη, μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που παρουσιάστηκε. Υπάρχουν 74 σημειώσεις στη λίστα με τίτλο «Τελικά Μέτρα» και χρονοδιαγράμματα από 5 έως 15 χρόνια.


Πρόσφατα ο Δήμος εξήγγειλε πως θα δοθεί η εντολή σε γραφείο να κάνει μελέτη για δύο υπόγεια πάρκινγκ που ωστόσο αμφότερα προβλέπονται για το κέντρο της περιοχής (στην Κορδελιού και κάτω από την Εστία Νέας Σμύρνης) και στο καλό σενάριο θα είναι έτοιμα σε μια δεκαετία. Τι μπορεί να γίνει έως τότε;


Αυτά είναι θέματα που συζητήθηκαν στο κάλεσμα που απηύθυνε ο Γιώργος Κρικρής, επικεφαλής της παράταξης «Ζούμε Νέα Σμύρνη» για ανοιχτή συζήτηση. Το «παρών» έδωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Νέας Σμύρνης, Γιώργος Ασημάκος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, ενημέρωσε πως η περιοχή με το μεγαλύτερο -διαπιστωμένο- πρόβλημα στη στάθμευση είναι η Άνω Νέα Σμύρνη, με το 50% των πολυκατοικιών να μην έχουν θέσεις στάθμευσης. 


Ακολούθως πήραν τον λόγο δύο επιστήμονες, οι διδάκτορες Βιργινία Πετράκη και Γιάννης Βαρδόπουλος, οι οποίοι παρουσίασαν στατιστικά στοιχεία και καλές πρακτικές από την Ευρώπη και την Ελλάδα που έχουν λύσει το θέμα της στάθμευσης.


Το 62% των δημοτών στη Νέα Σμύρνη δεν έχει ιδιωτική θέση πάρκινγκ


Η συγκοινωνιολόγος Βιργινία Πετράκη αποκάλυψε πως «στη Νέα Σμύρνη το 62% των δημοτών δεν έχουν ιδιωτική θέση πάρκινγκ και το 27% των μετακινήσεων γίνονται από την Άνω Νέα Σμύρνη στο κέντρο». Τόνισε πως είναι ανάγκη να γίνει μελέτη ζήτησης θέσεων στάθμευσης, ώστε να προκύψουν οι οδοί και οι ώρες που έχουν τη μεγαλύτερη κίνηση, πριν εξηγήσει ότι όπως έχει φανεί στο εξωτερικό, τα μέτρα που μπορούν να λυτρώσουν είναι τρία και πρέπει να λειτουργήσουν συνδυαστικά. «Πρόκειται για την ελεγχόμενη στάθμευση, σε συνδυασμό με εφαρμογή, ανάλογη αυτής που χρησιμοποιεί ο δήμος Αθηναίων και δείχνει σε real time πού υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, και φυσικά την αστυνόμευση που δεν υπάρχει στη Νέα Σμύρνη».


Για να μπορούν βέβαια οι πολίτες να ενημερώνονται πού υπάρχει διαθέσιμο πάρκινγκ, χρειάζεται η τοποθέτηση αισθητήρων, με τον αριθμό που καλύπτει τη Νέα Σμύρνη να είναι από 300.000 έως 500.000. Διευκρινίστηκε ότι υπάρχουν επιδοτήσεις μέσω ευρωπαϊκών projects, αλλά και μέσω του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής.


Η κυρία Πετράκη πρόσθεσε ότι η μελέτη για τα υπόγεια πάρκινγκ περιλαμβάνει πολλές επιμέρους μελέτες, με πρώτη την ανάλυση κόστους και ωφέλειας, σε βάθος δεκαετίας, με το μέσο κόστος ανά θέση να είναι από 20.000 έως 30.000 ευρώ. Συνολικά, βάσει πάντα του πλάνου που εξαγγέλθηκε, θα δημιουργηθούν από 300 έως 500 θέσεις στάθμευσης.


Επειδή, ωστόσο, μιλάμε για μια χρονοβόρα διαδικασία (που περιλαμβάνει και διαγωνισμό), είναι επιτακτική η ανάγκη θα προωθηθούν άλλοι τρόποι. Όπως για παράδειγμα, η χρήση εναλλακτικών μέσων «ώστε να δοθεί ανάσα στο κέντρο».


Πώς θα δημιουργηθούν πάνω από 1.000 θέσεις στάθμευσης;


«Ζούμε Νέα Σμύρνη» :Συζήτηση με επιστήμονες & δημότες για το πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης

Ο Γιάννης Βαρδόπουλος, διδάκτωρ σε θέματα πόλεων, επισήμανε καταρχάς ότι «το πρόβλημα του πάρκινγκ είναι καθαρά ταξικό. Ένας ευκατάστατος, σε ένα νέο διαμέρισμα, έχει λύσει το πρόβλημα. Την ίδια ώρα, είναι και πολιτικό το ζήτημα. Γι’ αυτό χρειάζεται τους θεσμούς να το λύσουν –εν προκειμένω η τοπική αυτοδιοίκηση-, για λόγους ισότητας. Τι θα έκανα αν αποφάσιζα εγώ; Θα δημιουργούσα μια ομάδα ειδικών, με έναν μηχανικό, έναν νομικό και έναν πολυτέχνη, ώστε να συζητήσουν, να ‘θερίσουν’ όλη την πόλη και να εφεύρουν θέσεις πάρκινγκ. Πώς; Αξιοποιώντας, για παράδειγμα τις εγκαταλειμμένες πρασιές σε ακάλυπτους μεταξύ πολυκατοικιών. Ο νομικός θα διασφαλίσει πώς θα μοιραστούν δίκαια. Με πρόχειρες εκτιμήσεις, κατ’ αυτόν τον τρόπο μπορούν να προκύψουν πάνω από 1.000 θέσεις στάθμευσης. Ο δεύτερος πυλώνας που εδράζω τη σκέψη μου είναι η αστυνόμευση, γιατί όταν βλέπεις τον διπλανό σου να παρκάρει, για παράδειγμα στο πεζοδρόμιο χωρίς να υπάρχουν συνέπειες, θα το κάνεις κι εσύ. Στις ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν οχήματα, σαν και αυτά που έχει η Google, με κάμερες που φωτογραφίζουν τους παράνομους και τους στέλνουν απευθείας την κλήση. Ταυτόχρονα, αναγνωρίζουν και τα οχήματα που είναι στην ίδια θέση επί 30 ημέρες».


Σε αυτό το σημείο, πήραν τον λόγο κάτοικοι που ανέφεραν ουκ ολίγες περιπτώσεις κατοίκων (κυρίως ηλικιωμένων) που έχουν για χρόνια το όχημα τους στο ίδιο σημείο και μια φορά την εβδομάδα θέτουν σε λειτουργία τη μηχανή, ώστε να μην «μείνει» από μπαταρία. Δηλαδή, χρησιμοποιούν το δημόσιο πάρκινγκ ως ιδιωτικό. 


Ο κύριος Βαρδόπουλος τόνισε πως «η αστυνομία πρέπει να είναι αμείλικτη και προς όσους βάζουν μπάρες ή πινακίδες ή μηχανάκια, αυθαίρετα», για να εξυπηρετούνται οι ίδιοι, εις βάρος όλων. «Μακροπρόθεσμα, αφού λειτουργήσουν αυτά, υπάρχουν κι άλλες συνεπακόλουθες λύσεις». Ο κύριος Κρικρής έθεσε για παράδειγμα το ενδεχόμενο μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες που έχουν στη Νέα Σμύρνη πολλές θέσεις υπόγειου πάρκινγκ που μένουν ανεκμετάλλευτες από μια ώρα και μετά, να τις διαθέσουν στους δημότες «με ανταποδοτικότητα, όπως για παράδειγμα τη μείωση στα δημοτικά τέλη. Υπάρχει το ενδεχόμενο δημιουργίας υπόγειου πάρκινγκ, δίπλα στο νεκροταφείο της Νέας Σμύρνης, μια πρόταση που είναι δουλεμένη και εύκολα υλοποιήσιμη, καθώς θα επεκταθεί το πράσινο πάρκο που βρίσκεται από πάνω. Πέραν των οχημάτων του Δήμου θα μπορεί να εξυπηρετήσει άλλα 100 αυτοκίνητα δημοτών. Το κόστος είναι πιο υψηλό από άλλες λύσεις, αλλά υπάρχουν προγράμματα από την Πολιτεία που μπορούν να βοηθήσουν».


Μια άλλη πρόταση που έκανε ο επικεφαλής της παράταξης «Ζούμε Νέα Σμύρνη» ήταν να χρησιμοποιηθούν τα προαύλια σχολείων «με βασική προϋπόθεση ότι θα υπάρχει φύλαξη. Έχει εφαρμοστεί σε ευρωπαϊκές πόλεις και έχει ‘δουλέψει’». Παράλληλα, «χρειάζεται να κάνει προσλήψεις η δημοτική αστυνομία, καθώς διαθέτει μόνο δυο ανθρώπους. Πρέπει να προσληφθούν τουλάχιστον 6 άνθρωποι να επιτηρούν και να ανταποκρίνονται στις κλήσεις».

Δημότες, που ήταν παρόντες στη συνάντηση, συμφώνησαν πως όποτε καλούν την αστυνομία -για τις περιπτώσεις που προκαλούν πραγματική συμφόρηση και απαγορεύουν ουσιαστικά την κυκλοφορία σε κάποιες περιοχές- αυτή δεν εμφανίζεται.


Ο κύριος Κρικρής είπε και ότι είναι ανάγκη τα τρία δημοτικά λεωφορεία να γίνουν έξι και να λειτουργούν και τα σαββατοκύριακα και τις αργίες (το κόστος του leasing θα είναι στα 8.000 ευρώ το μήνα), ενώ έθεσε και ζήτημα καταγραφής των νόμιμων θέσεων πάρκινγκ. «Έτσι θα εντοπιστούν και οι παράνομες ράμπες που υπάρχουν σε πολυκατοικίες, οι παράνομες θέσεις που δεν φαίνονται στα σχέδια», όπως είπε δημότης που ασχολείται με την οικοδόμηση. Μια δημότης διέκοψε για να σχολιάσει πως έχει φωτογραφικά ντοκουμέντα που δείχνουν πως ο Δήμος δίνει άδειες για να τοποθετηθούν κολωνάκια και απαγορευτικά για στάθμευση, σε σημεία όπου δεν είναι νόμιμα.


Οι πιο πρακτικές και άμεσες λύσεις


«Ζούμε Νέα Σμύρνη» :Συζήτηση με επιστήμονες & δημότες για το πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης

Με την ολοκλήρωση της συζήτησης, o κύριος Κρικρής έδωσε τα SOS για την αποσυμφόρηση των δρόμων της Νέας Σμύρνης. Εξήγησε πως:


«Δεν υπάρχει μαγικό ραβδί που μπορεί να λύσει το πρόβλημα με τη στάθμευση και γι’ αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε αυτήν τη διαβούλευση, ώστε να έχουμε στοιχεία και τεκμηριωμένη άποψη για τις αναγκαίες πρωτοβουλίες που πρέπει να προτείνουμε στα επόμενα δημοτικά συμβούλια, ως δημοτική ομάδα. Από τα χρόνια που συμμετέχω στον Δήμο Νέας Σμύρνης, στη λήψη αποφάσεων, αυτό που πιστεύω πως πρέπει να γίνει είναι η καταγραφή ελεύθερων θέσεων στάθμευσης από τις 8 το απόγευμα έως τις 8 το πρωί, από μεγάλες εταιρείες που βρίσκονται στον άξονα Συγγρού - Πλαστήρα, αλλά και από άλλες επιχειρήσεις που διαθέτουν υπόγεια πάρκινγκ με πάνω από 10-15 θέσεις και το απόγευμα αδειάζουν. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να ξεκινήσει άμεσα και δεν έχει κόστος. Επίσης, σίγουρα μπορεί να αυξηθεί άμεσα η συχνότητα των δημοτικών λεωφορείων και να λειτουργούν και το σαββατοκύριακο και οι τρεις γραμμές της δημοτικής συγκοινωνίας. Δεδομένα χρειάζεται και συνδυασμός δημοτικής αστυνομίας και τροχαίας».



bottom of page